LABORATORIO DE CANCEROLOGÍA Y CITOESQUELETO

Actualmente, el laboratorio de la Dra Kunda está interesado en el estudio del cáncer de ovario. El cáncer de ovario es mayormente asintomático en sus primeras etapas de desarrollo y por ello de frecuente diagnóstico tardío asociado con una elevada tasa de mortalidad. Durante el proceso de metástasis, las células tumorales son movidas por el fluido celómico hacia la cavidad peritoneal. En el ambiente celómico las células metastásicas forman esferas celulares las que pueden adherirse al peritoneo y a otros tejidos intraabdominales. Dada esta particular etiología del proceso metastásico, resulta esencial ahondar en el conocimiento de la diseminación peritoneal y crecimiento tumoral. Nuestros objetivos tienen un enfoque básico y traslacional para abordar nuevos métodos de diagnóstico y estrategias terapéuticas más efectivas.

Como objetivos centrales nos proponemos :

1. Caracterizar la organización de la corteza celular y establecer su rol en el desarrollo de la metástasis peritoneal de cáncer de ovario.
  2. Estudiar las proteínas ERMs y canales iónicos de 2 poros como potenciales biomarcadores de malignidad en CO usando muestras de pacientes.
  3. Estudiar factores ambientales (fluido ascítico intraperitoneal y tejidos intraabdominales) que favorecen la migración y diseminación de las células tumorales en el ambiente celómico.
  4. Formar recursos humanos altamente capacitados en el área de la investigación biomédica en carcinogénesis.
  5. Generar productos biotecnológicos con finalidad traslacional en el sector de la salud poblacional y clínica.

Para llevar a cabo esta tarea se utilizan técnicas bioquímicas y de biología celular y molecular, y microscopía y videomicroscopía de alta resolución. Realizamos nuestros estudios in vitro en cultivos en 2D y crecimiento de esferas celulares en 3D; contamos además con muestras de biopsias humanas provistas por HNC y la Maternidad Nacional.

ENGLISH VERSION
Laboratory of cancerology and cytoskeleton
Currently, Patricia Kunda´s lab is interested in the development of the ovarian cancer disease. Ovary cancer is mainly asymptomatic in its initial stages of development, therefore frequently diagnosed at later stages resulting in an elevated mortality rate. Throughout the process of metastasis, tumoral cells are moved by the flow of the coelomic fluid into the peritoneal cavity. In the coelomic environment metastatic cells form multicellular spheres that can adhere to the peritoneum as well as other intraabdominal tissues. Given this particular etiology of the metastatic process, there is an essential need for the understanding of the peritoneal dissemination and tumoral growth. Our objectives combined basic and translational research to achieve a better diagnostic and effective therapeutic strategies.

Objectives
We propose as central objectives to:
A. Characterize the organization of the cell cortex and establish its role in the development of peritoneal ovarian cancer metastasis.
B. Evaluate the ERM proteins and two-pore ionic channels as potential biomarkers of malignancy in ovary cancer, using patient biopsies.
C. Analyze the environmental factors (intraperitoneal ascitic fluid and intraabdominal tissues) that contribute to migration and dissemination of tumoral cells in the coelomic environment.
D. Develop highly capacitated human resources in the field of biomedical carcinogenesis research.

We use biochemical, molecular and cell biology techniques, including microscopy and high resolution confocal microscopy. We conduct our in-vitro studies on 2D cell cultures and 3D cell-spheres; additionally for clinical correlation studies, we get human biopsies provided by the National Clinic’s Hospital and National Maternity.

PROYECTOS/RESEARCH

TANDEM THERAPY FOR RETINOBLASTOMA: IMMUNOTHERAPY AND CHEMOTHERAPY ENHANCE CYTOTOXICITY ON RETINOBLASTOMA BY INCREASING APOPTOSIS
Liu Q., Wang Y., Wang H., Liu Y., Liu T. and Kunda P.E. Tandem therapy for retinoblastoma: Immunotherapy and chemotherapy enhance cytotoxicity on retinoblastoma by increasing apoptosis. J Cancer Res and Clinical Onc 139 (8): 1357-72. 2013.
PP1-MEDIATED MOESIN DEPHOSPHORYLATION COUPLES POLAR RELAXATION TO MITOTIC EXIT
Kunda P., Rodrigues N., Moeendarbary E., Liu T., Ivetic A., Charras G. and Baum B. PP1-mediated Moesin dephosphorylation couples polar relaxation to mitotic exit. Curr Biol. 22(3): 231-6. 2012.
MOESIN CONTROLS CORTICAL RIGIDITY, CELL ROUNDING, AND SPINDLE MORPHOGENESIS DURING MITOSIS
Kunda P., Pelling A. E., Liu T. and Baum B. Moesin controls cortical rigidity, cell rounding, and spindle morphogenesis during mitosis. Curr Biol. 18: 91-101. 2008
ABI, SRA1, AND KETTE CONTROL THE STABILITY AND LOCALIZATION OF SCAR/WAVE TO REGULATE THE FORMATION OF ACTIN-BASED PROTRUSIONS
Kunda P., Craig G., Dominguez V. and Baum B. Abi, Sra1, and Kette control the stability and localization of SCAR/WAVE to regulate the formation of actin-based protrusions. Curr Biol. 13: 1867-75. 2003.
EVIDENCE FOR THE INVOLVEMENT OF TIAM1 IN AXON FORMATION
Kunda P., Paglini G., Quiroga S., Kosik K. and Cáceres A. Evidence for the involvement of TIAM1 in axon formation. J Neuroscience. 21: 2361-2372. 2001.

MIEMBROS/MEMBERS

Investigadora Adjunta CONICET
Profesora Asistente (Simple) Instituto de Virología (UNC).

MGSTER. BIOL MARTIN MASNER
Becario Doctoral CONICET